01

Ogen en oren van leerkrachten houden ons scherp

Uitkiezen van voorstellingen voor Kijk|Kunst
 
Op zoek naar geschikte Kijk|Kunst-voorstellingen voor de programmering van komend schooljaar bezoeken we in deze periode diverse presentatiedagen.

Daar laten theater-, dans- en muziekgezelschappen hun nieuwste voorstellingen zien en soms zelfs voorstellingen die nog niet helemaal af zijn. Natuurlijk hebben we veel ervaring en een uitgebreide lijst met criteria, maar het belangrijkste wat we meenemen is een extra paar ogen en oren. Dat zijn de ogen en oren van leerkrachten die exact weten wat leerlingen aanspreekt en voor welke leeftijd een voorstelling het meest geschikt is.

Heleen Reitsma, leerkracht en IB-er van de Oranjeschool in Katwijk, gaat al zes jaar met ons mee. We spreken haar in Utrecht bij de presentatiedag van Buro Bannink. “Ik vind het elke keer weer een feestje om te gaan. Mijn kleuters krijgen vandaag les van een collega. Twee dagen per jaar word ik vrij geroosterd om dit te kunnen doen. Onze school doet mee met Kijk|Kunst en onze directeur vindt het belangrijk dat de voorstellingen niet alleen goed aansluiten bij de leerlingen maar ook bij de levensovertuiging van de school.”

Heleen zit in de adviescommissie van Kijk|Kunst. Deze commissie van leerkrachten beoordeelt het aanbod van Kunstgebouw voordat het naar de scholen gaat. “Naar musea ging ik altijd al graag, maar dankzij mijn werk voor de adviescommissie ben ik theater erg gaan waarderen. Nu gaan we minstens één keer per jaar met ons gezin naar een mooie voorstelling.”

Voor Kunstgebouw zijn Heleen en haar collega’s goud waard. Projectleider Edith Janssen: “Als we twijfels hebben over een voorstelling, dan toetsen we dit bij de leerkrachten. Het is heel waardevol om door hun ogen te kunnen kijken. Soms zien zij bezwaren die wij nog niet hadden opgemerkt, of andersom. Het houdt onszelf en onze samenhangende kunstprogramma's voor basisscholen scherp.”