01

Online opdrachten stimuleren creërend vermogen

OESO: Zet ict in op manier die goed past bij leerling, leerkracht en leersituatie
 
Onlangs kwam de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) naar buiten met de boodschap dat het gebruik van computers niet automatisch tot betere prestaties van scholieren leidt.

Om onderwijs te geven dat uitdaagt en voorbereidt op de toekomst is het nodig ict in te zetten op een manier die goed past bij de leerling, de leerkracht en de leersituatie. Dit zijn precies de uitgangspunten die Kunstgebouw had toen drie jaar geleden online opdrachten werden toegevoegd aan het educatieve materiaal bij de kunstprogramma’s Kijk|Kunst en Doe|Kunst.
Projectleider Edith Janssen: “We zetten digitale middelen in bij onze programma's  om het creërend vermogen van leerlingen te ontwikkelen. Dat is bijzonder, want weinig digitaal lesmateriaal is echt gericht op het zelf maken van kunst. Terwijl juist digitale middelen zich daar goed voor lenen. Je kunt werken met woord, beeld én geluid.”

“Wij kiezen onze online opdrachten zodanig ze een meerwaarde hebben ten opzichte van een dans- of schilderopdracht. We willen de klassikale opdrachten zeker niet vervangen, maar bieden een verrijking. De leerling kan de opdrachten zelfstandig maken, maar de leerkracht kiest welke pedagogische voorbereiding nodig is. Daarmee bieden we leerkrachten de mogelijkheid om te differentiëren en aan te sluiten bij de individuele interesses van leerlingen. Voor Kunstgebouw is het stimuleren van de digitale vaardigheden geen doel op zich, maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen!”

Lees hier het rapport van OESO

 

{vimeo}79286117{\vimeo}