03

Interview met ICC’er Lisette Wessels

“We willen cultuureducatie er niet bovenop leggen, maar door ons onderwijs heen vlechten.”
 
In april 2015 rondde Lisette Wessels (links op de foto) van basisschool ’t Schrijverke in Hellevoetsluis haar ICC-cursus bij Kunstgebouw af.

In haar eindpresentatie verpakte ze haar visie op cultuuronderwijs in een visrecept. “Je kunt als interne cultuurcoördinator natuurlijk niet met een saaie powerpoint aankomen. Bovendien ben ik niet alleen gek op cultuur, maar ook op koken.”

Na een loopbaan in de zorgsector begon Lisette 17 jaar geleden als leerkracht bij ’t Schrijverke. Momenteel geeft ze les aan groep 5. “Ik trek al jaren cultuurdingen naar me toe. Ik krijg ook altijd de post gericht aan de ICC’er. Geïnspireerd door de activiteiten van het Cultuureducatie met kwaliteit-project op Voorne Putten, vroeg ik mezelf af: waarom ga ik eigenlijk de cursus niet gewoon doen?”

Zelf heeft Lisette veel affiniteit met cultuur. Eerst deed ze aan beeldhouwen, nu schildert ze vooral. Ook de school heeft veel cultuur op het programma. “We hebben vakdocenten dans en drama. De ene week krijgen de leerlingen dans, de andere week drama. Bovendien doen we mee aan de programma’s Kijk|Kunst en Doe|Kunst van Kunstgebouw.”

Toch valt er voor de kersverse ICC’er nog veel te doen. “Ons cultuuronderwijs moet meer ingebed worden in het reguliere lesprogramma. De leerkrachten moeten er meer binding mee krijgen. De dans en drama lessen duren nu maar een half uur. Volgend jaar willen we dat anders doen. Mijn voorstel is om standaard op vrijdagmiddag aandacht te besteden aan kunst en cultuur en 1 keer in de maand workshops aan te bieden. Ook wil ik ouders er meer bij betrekken. Iets dat ik geleerd heb op de ICC-cursus is om meteen al bij inschrijving aan ouders te vragen wat hun interesses en mogelijkheden zijn en daar gebruik van te maken. Veel ouders kiezen specifiek voor onze school vanwege dans en drama, en hebben daar zelf ook iets mee.”

De ICC-cursus is Lisette goed bevallen. “Ik vond het erg leuk. We hadden steeds les op een andere locatie, bijvoorbeeld de kunstuitleen in Hellevoetsluis of het Historisch Museum Den Briel. Het lastigste stuk vond ik het geld: hoe kun je sponsors zoeken, bedrijven aanschrijven. Het werd helder uitgelegd, maar het lijkt me heel veel werk.”

Lisette heeft de cursus afgerond met een presentatie van haar cultuurbeleidsplan voor de school. Deze presentatie heeft ze inmiddels ook aan haar collega’s gegeven. “Iedereen reageerde positief. Het is ook echt wat iedereen vindt en wat iedereen wil. We gaan een leerteam oprichten met drie of vier leerkrachten, om de taken te verdelen en met elkaar te kunnen sparren. Bovendien starten we binnenkort met de Cultuur Loper, een meerjarig traject bij Kunstgebouw. Daarmee wil ik mijn plan op een goede manier uitrollen.” Lisette heeft het allemaal goed uitgestippeld.  “Je moet het slim aanpakken. We hebben het allemaal stervensdruk. We willen cultuureducatie er niet bovenop leggen, maar door ons onderwijs heen vlechten.”


Bekijk de presentatie van Lisette Wessels ‘Verantwoord vis(s)ie voor stevige trek’