01

Creatief omgaan met tijd


Erik Roosken, leerkracht van groep 8 van OBS Portland in Rhoon reageert in het magazine Prikkels op de stelling: Er is op school geen tijd voor creativiteit. “Een paar maanden geleden plaatste de Volkskrant een brief van mij waarin ik schreef dat leerkrachten de werkdruk kunnen verlagen door niet mee te doen aan alles wat voorbij komt en keuzes te maken. Zo zijn er bijvoorbeeld in een schooljaar wel vier schoolontbijten; het voorlees-, Konings-, Paasontbijt en het Nationaal Schoolontbijt. Wij hebben ervoor gekozen om nog maar één ontbijt per jaar te doen.

Door de drukte op school worden vaak de creatieve vakken overgeslagen. Maar volgens de richtlijn van de inspectie moet ik 7 uur en drie kwartier rekenles geven. Is dat nodig? Ik ga daar creatief mee om. Efficiënt zijn kant-en-klare lespakketten op het gebied van cultuur, die werken lesdrukverlagend. Wij doen naast schoolbrede cultuurdagen onder andere mee aan Kijk|Kunst van Kunstgebouw en gaan dan met groep 8 naar een voorstelling. Daaromheen doen we drie aanvullende lessen die een waardevolle verdieping geven. Deze lessen worden gemaakt voor experts, dat is toch het meest ideaal.”