02

Flinke stappen met De Cultuur Loper

 

Christelijke basisschool Samen op Weg in Hoornaar volgt sinds 2015 het Cultuur Loper-traject bij Kunstgebouw. Dit is onderdeel van het project Cultuureducatie met kwaliteit in Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Met trainer Marlies Rijkers zijn inmiddels behoorlijk wat stappen gezet om het cultuuronderwijs op school te verbeteren en te verdiepen. De school heeft een eigen visie op cultuuronderwijs ontwikkeld en keuzes gemaakt die daarbij passen. Zoals de keuze voor Laat maar zien, een nieuwe methode beeldende vorming.

Teambijeenkomsten en co-teaching
Er zijn drie teambijeenkomsten geweest rond beeldende vorming. Daarbij is onder meer gekeken naar de integratie van beeldende vorming en wereldoriëntatie. Na de teamsessies heeft vakdocent Natalie Timmers in iedere groep een beeldende gastles uitgevoerd die aansloot bij het wereldoriëntatie-thema waaraan de groep werkte. Vervolgens heeft de groepsleerkracht in samenwerking met de vakdocent in datzelfde kader een tweede les voorbereid en uitgevoerd. Uit de evaluatie met de leerkrachten bleek dat deze vorm van co-teaching zeer gewaardeerd werd door de leerkrachten:

- “Ik merkte dat de vakdocent erg goede vragen stelde aan de kinderen, waardoor ze gemotiveerd raakten om verder te werken.”
- “De vakdocent heeft me geholpen mijn aandacht te verdelen over alle leerlingen. En me geleerd hoe je een voorbeeld geeft zonder dat iedereen het gaat kopiëren.
- “Ik vond het lastig om gericht feedback te geven - nam het vaak te breed. De vakdocent heeft me geleerd om echt naar de doelen te kijken en daarop feedback te geven.”
- “Ik merk vaak dat ik toch productgericht ben … en minder procesgericht. De les van de vakdocent was een echte eyeopener.”

Nu aan de slag met muziek
Directeur Jolanda Mulder merkt dat cultuuronderwijs echt is gaan leven op school dankzij De Cultuur Loper: “We zijn er allemaal heel enthousiast door geworden. Nu willen we aan de slag met muziek. Samen met drie andere scholen uit de gemeente Hoornaar hebben we de subsidie Impuls Muziekonderwijs aangevraagd. Daarmee willen we een nieuwe muziekmethode uitzoeken en invoeren. Dat doen we het liefst weer met co-teaching van een vakdocent in de klas. Dat is erg goed bevallen. Soms zijn het kleine praktische tips die je als leerkracht een stuk vooruit helpen. Ook willen we muziekverenigingen binnen de school halen. En wellicht zijn hier op school wel kinderen die van zingen houden. Die kunnen met de kinderen van de andere scholen een koor gaan vormen.”