03

"Ik let er vooral op of er contact is met de kinderen"

 
"Geweldig", stralend loopt Carmen Kroon uit de grote zaal van het Maaspodium. Ze heeft net de voorstelling Ridder Florian van theatergroep Heer Otto gezien. "De voorstelling was enig. Er zat veel herhaling in qua beweging en tekst. Dat sluit goed aan bij kleuters." En Carmen kan het weten, want zij staat normaal gesproken voor groep 1/2 van OBS De Sterrenboom in Stolwijk. Twee keer per jaar helpt ze Kunstgebouw bij het selecteren van voorstellingen voor Kijk|Kunst. Daarom bekijkt ze vandaag, tijdens de presentatiedag van Buro Bannink, acht voorstellingen. "Het is eigenlijk topsport," lacht ze, "maar wel heel leuk. Je krijgt een andere kijk op theater."
 
Haar eigen school doet mee aan zowel Kijk|Kunst als Doe|Kunst. "Afgelopen schooljaar kreeg mijn groep de muziekvoorstelling Ella, een swingend eendje. Ze vonden het erg leuk." Als lid van de Kijk|Kunst-adviesgroep weet ze hoe zorgvuldig het programma van Kijk|Kunst wordt samengesteld. "Ik vind het heel belangrijk dat mijn leerlingen in contact komen met kunst. Het zijn dorpskinderen. Via Kijk|Kunst krijgen ze voorstellingen uit heel Nederland te zien."
 
Naast Kijk|Kunst werkt de school samen met cultuuraanbieders uit de buurt. Bovendien geven de leerkrachten zelf ook aandacht aan cultuur in de klas. "We hebben pas nog met het hele team gitaarles genomen om de leerlingen te kunnen begeleiden bij het zingen."
 
Carmen heeft twee jaar geleden de ICC-cursus afgerond en is nu de cultuurcoördinator van De Sterrenboom. "Vier keer per jaar komen alle ICC’ers van de stichting Onderwijs Primair bij elkaar. Naast dat we elkaar op de hoogte houden, geven we deze bijeenkomsten ook een inhoudelijke invulling. Onlangs gaf Debby Bos-Merién van Kunstgebouw tijdens het ICC-overleg een presentatie over kijken naar kunst en vakoverstijgend werken. Dat was erg interessant."
 
Terug naar de presentatiedag. Carmen vult na het zien van elke voorstelling een Kijk|Kunst Kijkwijzer in. "Ik let er vooral op of er contact is met de kinderen. En of de voorstelling een meerwaarde heeft. Het moet niet iets zijn dat je als leerkracht zelf ook kunt. Zo zag ik vandaag de muziekvoorstelling HoeHaa van Jeroen Schipper. Daarin wordt een zingende zaag gebruikt. Dat hebben de meeste kinderen nog nooit gehoord."