Nieuw educatieproject brengt de Oude Hollandse Waterlinie dichterbij leerlingen
Op 31 en op 23 maart presenteerden Erfgoedhuis Zuid-Holland, Kunstgebouw en Stichting Oude Hollandse Waterlinie een duurzaam en lokaal educatieproject voor basisscholen in de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk en Molenlanden. Hierdoor kunnen leerlingen van groep 7 en 8 in beide gemeenten vanaf april van start met een leuk, informatief en grensverleggend project over de Oude Hollandse Waterlinie met erfgoed en verhalen uit de tijd van het Rampjaar in de eigen gemeente.
Gemeente Bodegraven-Reeuwijk
Afgelopen woensdag 23 maart werd het educatieproject al gepresenteerd in Bodegraven-Reeuwijk. Willy de Zoete, gedeputeerde Cultuur en Erfgoed van de provincie Zuid-Holland, gaf hierbij de officiële aftrap in het bijzijn van de directeuren van de samenwerkende partners en andere betrokkenen: “Cultuur en erfgoed is iets wat ons verbindt, erfgoed is van ons allemaal. We weten er vaak veel te weinig van af, terwijl we lessen kunnen trekken uit het verleden. En dit willen we graag meegeven aan kinderen omdat zij de volgende generatie zijn.”
Wethouder Leendert Jan van den Heuvel van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk ondersteunde dit educatieproject van harte en haalde het verleden naar de actualiteit: “De ellende van oorlog was toen aan de orde van de dag en dat is vandaag de dag in andere landen helaas nog steeds zo. Het is erg belangrijk dat wij en de kinderen in Bodegraven-Reeuwijk weten wat er toen speelde. Omgevingsgeschiedenis en ambassadeurs spelen hier een belangrijke rol in.”
Gemeente Molenlanden
Gistermiddag gaven de directeuren Aukje Bolle van Kunstgebouw, Marielle Hendriks van Erfgoedhuis Zuid-Holland en Anastasia van der Lugt van stichting Oude Hollandse Waterlinie meer inzicht in het educatieve programma. “Ik ben minstens zo trots op deze samenwerking. Daarnaast verbindt dit programma geschiedenis met erfgoededucatie. We bereiken hiermee alleen al in de gemeente Molenlanden elf scholen en zeventien schoolklassen”, aldus Marielle Hendriks. “Komend najaar of begin volgend jaar ronden we dit project ook af in de gemeenten Krimpenerwaard en Gorinchem, en we wachten nog op een subsidie om straks ook in Gouda en Nieuwkoop aan de slag te kunnen.”
De lessen: eerst op school en dan de klas uit
Het lespakket bestaat uit vier lessen: in de eerste les wordt een introductie gegeven over de Oude Hollandse Waterlinie en het Rampjaar. Vervolgens starten er drie lessen die inzoomen op het erfgoed in de eigen gemeente. Voor gemeente Molenlanden zijn dat bijvoorbeeld kasteel Langerak, het stadhuis van Nieuwpoort en Nieuwpoort als vestingstad. Na deze lessen blikken de leerlingen samen terug om de leerlingen op een andere manier naar de geschiedenis te laten kijken en om het project samen te verwerken en af te sluiten.
Maatwerk per gemeente
Er gaat niets boven zelf beleven en ervaren. Daarom is per gemeente maatwerk gemaakt om te kunnen zien hoe lokaal de restanten van de Oude Hollandse Waterlinie te zien zijn. De leerlingen leren bijvoorbeeld een kaart in te tekenen of gaan zelf op pad met een wandel-game. De ontwikkeling van het lesproject wordt gefinancierd door de erfgoedtafel Oude Hollandse Waterlinie van de provincie Zuid-Holland.
Wouter van de Waterlinie, de historische en markante figuur die in onderstaand filmpje figureert, gaf met zijn aanwezigheid als quizmaster ook een mooie historische tint aan de lancering van het project. Hij zal binnen het educatieve project ook lessen op locatie en in de klas onder zijn hoede nemen.
Met dank aan
Dit educatieproject is een initiatief van Erfgoedhuis Zuid-Holland, Kunstgebouw en Stichting Oude Hollandse Waterlinie. Educatief ontwerpers Karen de Moor en Annemieke Fierinck ontwikkelden de lessen. De provincie Zuid-Holland vindt erfgoedonderwijs belangrijk en subsidieert het project via de erfgoedtafel Oude Hollandse Waterlinie.