”Ze zag opeens een heel ander kind”
Column van Marjolein Gijzel
Marjolein Gijzel is muziekdocent en werkt graag ‘op maat’. Van lesgeven aan iemand met een beperking tot co-teaching in de klas. Voor Doe|Kunst toert Marjolein door de hele provincie en komt op heel veel basisscholen. Muziek in de klas is altijd een feest, maar soms gebeurt er iets heel bijzonders. Soms maakt muziek iets los dat zelfs de groepsleerkracht nog nooit heeft gezien. Lees haar column.
Afgelopen week was ik weer op pad voor Doe|Kunst. Gastlessen waarin je zowel de leerlingen als de leerkracht probeert te inspireren en handvatten geeft voor de vervolglessen. Dit keer ging de reis naar Brielle, naar een SBO-school. Een school met een diversiteit aan leerlingen; van autisme tot het syndroom van down. Ik kom de gastles Met je stem op safari geven. Een muziekproject voor kleuters waarin de kinderen letterlijk ontdekken wat je binnen het thema ‘dieren’ allemaal met je stem kunt doen en dat ze dit ook kunnen vertalen naar beweging en een compositie.
De school ademt rust en regelmaat uit, een hele prettige sfeer om in binnen te stappen. Wel merk ik dat sommige leerkrachten voorzichtig zijn. Hun leerlingen vinden het heel spannend dat ik er ben. Want ik ben nieuw en onbekend. Wat is het toch mooi om mee te maken dat je die drempel eigenlijk heel snel weg kunt nemen. Zodra de kinderen merken dat er geen goed of fout is, dat niks moet en alles mag, gaan de remmen steeds meer los. Zeker wanneer hun eigen groepsleerkracht ook enthousiast meedoet. Eén van de leerlingen, een autistische jongen, gaat opeens ‘aan’ wanneer zijn lievelingsdier aan bod komt: de wolf. Hij speelt mee en bedenkt geluiden. Ik zie zijn hele houding veranderen en de pretoogjes tevoorschijn komen. Fantastisch! Samen met de kinderen maak ik op het bord een dierencompositie. “Wat voor geluid maakt een muis?”, “Hoe zullen we dat tekenen op het bord?”. Door middel van voelen, doen en vragen stellen, komt er iets heel moois uit. De groep is zo enthousiast dat de juf na mijn gastles doorgaat met het maken van composities. Een andere groepsleerkracht spreekt me nog even aan. Ze is helemaal verbaasd dat een bepaalde leerling de hele tijd mee heeft gedaan met geluiden maken en zingen. Normaal gesproken komt er eigenlijk niks uit. Ze zag opeens een heel ander kind!
Ik weet wat muziek kan doen met mensen, maar als je dat zo letterlijk in de praktijk tegenkomt, word ik daar altijd nog stil van…