Lessenserie Vijf voor Rembrandt
Vijf hedendaagse kunstenaars vertellen over Rembrandt
Rembrandt van Rijn, de grootste Hollandse schilder van de Gouden Eeuw, is 350 jaar na zijn overlijden nog steeds een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars. In de lessenserie Vijf voor Rembrandt voor groep 5, 6, 7 en 8 vertellen vijf hedendaagse kunstenaars uit verschillende disciplines over de invloed van Rembrandt op hun werk en hoe zij zijn thematiek vandaag de dag hanteren. Zij nodigen de leerlingen uit te werken met diezelfde thema’s. (Tip: sommige lessen zijn eenvoudig aan te passen voor groep 3-4 en zelfs voor groep 1-2!)
Deze lessenserie is gebaseerd op het lespakket Vijf voor Rembrandt dat Kunstgebouw in 2005 heeft ontwikkeld. Ter gelegenheid van het Rembrandt-jaar in 2019 biedt Kunstgebouw alle Nederlandse basisscholen gratis een geactualiseerde versie van dit lespakket aan. De online bronnen waarnaar verwezen wordt in de lerarenhandleiding staan op deze webpagina.
Download de lerarenhandleiding
Les 1: Zelfportret met … gekke pet
Kunstenaar C.A. Wertheim vertelt over de invloed van Rembrandts zelfportretten op haar eigen zelfportretten. Na het bekijken van de film maken de leerlingen een zelfportret met behulp van een spiegel en het portretschema. Aan dit portret voegen zij een hoofddeksel toe. Qua sfeer, status en betekenis verandert daardoor het zelfportret.
- De film met C.A. Wertheim (4:46 minuten)
- Zelfportret Rembrandt (Rijksmuseum)
- Zelfportret Rembrandt met bontmuts (Rijksmuseum)
- Zelfportret Rembrandt met baret (Mauritshuis)
- Het Portretschema
- Doe-het-zelf-filmpje: een gezicht tekenen
Les 2: Wat doet dat meisje daar?
Theatermaakster Moniek Merkx vertelt over licht en donker in Rembrandts schilderijen en in het theater. Na het bekijken van de film bedenken de leerlingen een verhaal bij het meisje in het schilderij De Nachtwacht en verbeelden dit verhaal in tableaux vivants.
- De film met Moniek Merkx (3:45 minuten)
- De Nachtwacht (Rijksmuseum)
- De heilige familie bij avond (Rijksmuseum)
Les 3: Schilderen? Eitje!
Taartenbakker Abel fantaseert over hoe Rembrandt zijn verf maakte en ermee schilderde. Na het bekijken van de film maken de leerlingen verf van natuurlijke materialen met ei als bindmiddel. Zij schilderen hiermee een eenvoudig landschap.
- De film met Abel (5:06 minuten)
- Het joodse bruidje (Rijksmuseum)
Les 4: De Staalmeesters kunnen veel meer
Kunstenaar Nour-Eddine Jarram vertelt hoe de verhalen in Rembrandts schilderijen hem inspireren tot nieuwe verhalen. Na het bekijken van de film geven de leerlingen het schilderij De Staalmeesters een nieuwe betekenis. Zij doen dit door de personen andere voorwerpen in handen te geven en de opstelling en kleding van de personen op het doek te veranderen. Zij maken hierbij gebruik van collage- en tekentechnieken.
- De film met Nour-Eddine Jarram (4:29 minuten)
- De Staalmeesters (Rijksmuseum)
- De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp (Mauritshuis)
- Staalmeesters
Les 5: De Nachtwacht van nu
Kunstenaar Diet Wiegman maakte een nieuwe, hedendaagse versie van De Nachtwacht. Na het bekijken van de film bedenken en maken de leerlingen met elkaar een eigen Nachtwacht van nu. Deze les geeft vijf suggesties voor het maken van het kunstwerk, ontleend aan de werkwijze van de vijf kunstenaars in deze lessenserie.
- De film met Diet Wiegman (4:00 minuten)
- Nachtwacht