02

Zes tips voor thuisonderwijs

 
Duizenden basisschoolleerlingen zitten door het coronavirus thuis. Het onderwijs werkt met man en macht aan het inrichten van thuisonderwijs. Leerlingen worden verwezen naar allerlei websites waar ze rekenen, taal en andere lessen kunnen oefenen. Maar hoe stimuleer je ook bij thuisonderwijs de creativiteit van kinderen? Welke opdrachten kun je kinderen geven? En hoe houd je het onderwijs leuk voor kinderen? Wij verwijzen graag naar zes projecten die online beschikbaar zijn voor leerkrachten, en nu dus ook voor ouders.
 
1. Digitale Scheurkalender Zuid-Holland
De Digitale Scheurkalender Zuid-Holland is een frisse, laagdrempelige kennismaking met kunst en erfgoed in de klas. Deze 'cultuursnacks' kun je op elk moment van de dag als tussendoortje inzetten. Via eenvoudige kijkopdrachten, filosofische vragen, filmpjes en creatieve opdrachten ontdek je samen met je leerlingen kunst en erfgoed uit de omgeving.
www.digitalescheurkalender.com
inlog: zuidholland
 
2. Iedereen is een held
Het project Iedereen is een held stimuleert de taalontwikkeling bij kinderen via bijvoorbeeld theater en muziek. Centraal staat het stripverhaal van de vrienden Olifant en Muis. Wie is de held in dit verhaal? En wanneer ben je eigenlijk een held? Dat zit hem soms in kleine dingen… Het verhaal is gemaakt door striptekenaar Jan Vriends. Er horen een liedje en een rap bij.
www.kunstgebouw.nl/iedereeniseenheld
 
3. Nederland Waterland
Nederland wordt ook wel waterland genoemd. We zijn goed in watersporten én in droge voeten houden. Met de creatieve lesideeën Nederland Waterland besteed je op een leuke en creatieve manier aandacht aan het thema water. Wat dacht je van muziek maken met water of een eigen vuurtoren bouwen? Zeer geschikt om te gebruiken in combinatie met wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur) en techniek.
www.kunstgebouw.nl/waterland
 
4. Piet Mondriaan op bezoek
Piet Mondriaan is bekend, maar wat weten we eigenlijk van hem en zijn werk? En wat kunnen kinderen daarmee? Het project Piet Mondriaan op bezoek gaat in op de persoon Mondriaan, zijn manier van werken en de ontwikkeling in zijn werk. De leerlingen gaan zelf aan het werk in de stijl van Mondriaan.
www.kunstgebouw.nl/mondriaan
 
5. Vijf voor Rembrandt
In de lessenserie Vijf voor Rembrandt vertellen vijf kunstenaars over de invloed van Rembrandt op hun werk. Zij nodigen de leerlingen uit te werken met diezelfde thema’s. Theatermaakster Moniek Merkx vertelt bijvoorbeeld over licht en donker in Rembrandts schilderijen en in het theater. Schilder Nour-Eddine Jarram vertelt hoe de verhalen in Rembrandts schilderijen hem inspireren tot nieuwe verhalen.
www.kunstgebouw.nl/rembrandt
 
6. Van Gogh
Centraal in dit project staan drie werken van Van Gogh: Zonneboemen, Bos met kreupelhout en Caféterras bij nacht. De leerlingen kijken goed naar de schilderijen en letten daarbij vooral op kleur, licht en de manier van schilderen. Vervolgens gaan ze zelf aan het werk in de stijl van Van Gogh.
www.kunstgebouw.nl/vangogh