02

Lancering Digitale Scheurkalender Zuid-Holland

 

“Kunst en cultuur helpt om je verbeeldingskracht te ontwikkelen. Het helpt ons om te dromen en de wereld op een andere manier te bekijken. Daarom is cultuuronderwijs ongelofelijk belangrijk en kan het niet genoeg gegeven worden op de basisschool.” Dat zei commissaris van de Koning Jaap Smit donderdagochtend 27 september 2018 bij basisschool Het Spectrum in Delfgauw. Daarna onthulde hij samen met Lucas en Charlotte uit groep 7 de Digitale Scheurkalender Zuid-Holland. Deze site, een samenwerkingsproject van Kunstgebouw en Erfgoedhuis Zuid-Holland, laat leerlingen uit groep 5 t/m 8 op een vlotte en toegankelijke manier kennismaken met twaalf kunst en erfgoedonderwerpen uit de provincie Zuid-Holland.

Vanuit de overheid, de wetenschap én het bedrijfsleven wordt steeds meer waarde gehecht aan het ontwikkelen van verbeeldingskracht bij kinderen. Minister Ingrid van Engelshoven schreef in haar brief aan de Tweede Kamer: “Om in een open samenleving te kunnen slagen moeten jongeren leren nieuwsgierig te zijn.” Maar leerkrachten vinden het in de praktijk vaak moeilijk om cultuuronderwijs te geven. Het Kröller-Müller Museum ontwikkelde daarom een website waarmee leerkrachten zonder veel voorkennis een frisse, uitdagende cultuurles kunnen geven: de Digitale Scheurkalender. Dat bleek een groot succes. Het museum ontving de Museumeducatieprijs voor dit project en ontwikkelde met het prijzengeld een platform waarmee andere partijen zelf een kalender kunnen samenstellen. Dit bood de Zuid-Hollandse provinciale organisaties Kunstgebouw en Erfgoedhuis Zuid-Holland de mogelijkheid om de Digitale Scheurkalender Zuid-Holland samen te stellen.

In de Digitale Scheurkalender Zuid-Holland ontdekken leerlingen kunst en kunstenaars uit Zuid-Holland. Zoals het werk van Marcel Kronenburg. Hij plaatste een uitvergrote spoortunnel ondersteboven op een heuvel in het Hoge Bergsche Bos nabij Rotterdam. Via opdrachten in de Digitale Scheurkalender worden de leerlingen uitgedaagd na te denken hoe zij zelf een vervreemdend effect kunnen creëren. Marcel Kronenburg: “Ik ben er trots op en vereerd met de aandacht die mijn werk in de scheurkalender krijgt. Leuke opzet om kinderen op deze manier aandacht te leren schenken aan hun omgeving.”

Ook de erfgoedonderwerpen herkennen de leerlingen uit hun eigen omgeving. Bij het onderwerp Industrieel Erfgoed denken ze na over de herbestemming van oude gebouwen. Ook staat ze stil bij wat ze zelf zouden willen behouden. Charlotte uit groep 7 van het Spectrum: “Ik zou ons oude hockey clubhuis willen bewaren. Later wordt hockey misschien op een hele andere manier gespeeld.”

De Digitale Scheurkalender Zuid-Holland is gratis te gebruiken. Ga naar www.digitalescheurkalender.com, wachtwoord: zuidholland.

homepage digitale scheurkalender ZH 500