Thema: En toen ... - Kunstgebouw

Thema: En toen …

Creatieve lessen Kinderboekenweek 2020
Illustratie van een steen die wezens uit verschillende tijdsperioden voorbij ziet lopen, dit hoort bij de les over het boek De steen en de tijd Kinderboekenweek 2020
Illustratie: Annelies Suyker

Bij de Kinderboekenweek draait het natuurlijk om lezen. Om het lezen nog leuker te maken, biedt Kunstgebouw ieder jaar alle basisscholen in Nederland creatieve lessen aan.

Ons 25-jarig bestaan én het historische thema ‘En toen’ zijn een mooie aanleiding om dit jaar samen te werken met onze provinciale partners: Erfgoedhuis Zuid-Holland (geschiedenis) en Probiblio (leesbevordering).

Dit lespakket bestaat uit vijf lessen. Een les voor groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6, groep 7-8 en een les voor de hele school. Iedere les heeft een historisch verhaal uit een kinderboek als vertrekpunt. Deze verhalen worden gekoppeld aan beeldende opdrachten.

Download het volledige lespakket

Hieronder kun je de lessen per bouw downloaden. De links die bij de lessen horen vind je ook hieronder. Klik op de desbetreffende afbeeldingen om ze vergroten.

Groep 1-2

Boek: De steen en de tijd van Rian Visser
Les: De leerlingen vangen de zelfverzonnen avonturen van hun steen in verf en maken een diorama.

Klik hier voor de les

Stap 1:
Voorkant van het boek De steen en de tijd

 

Stap 2:

Via deze links vind je de weg naar rijks- en gemeentemonumenten in de buurt van jouw school: rijksmonumenten.nl of nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijk_monument

Lukt het niet om met de kinderen naar buiten te gaan? Gebruik dan deze foto’s en geluiden. Deze sluiten aan bij de periodes die de steen uit het boek meemaakt.

IJstijd
Prehistorie
Romeinen
Middeleeuwen
Moderne tijd
Stap 3:

Zo maak je een diorama

Groep 3-4

Boek: Marie Curie van Maria Isabel Sánchez Vegara
Les: Net als Marie Curie ontwerpen de leerlingen een apparaat dat het onzichtbare zichtbaar maakt.

Klik hier voor de les

Stap 2:
Illustratie van de Petite Curie

 

Een röntgenfoto
Werkblad droomwolk, schooltas en hoofd

 

Stap 3:
Voorbeeld van een apparaat waarmee je het onzichtbare zichtbaar maakt

Groep 5-6

Boek: De zee kwam door de brievenbus van Selma Noort
Les: De leerlingen maken een drijvend museum voor een dierbaar object dat ze zouden meenemen bij een overstroming.

Klik hier voor de les

Stap 1:
Een huis dat is overstroomd
Jongen die geëvacueerd is.
Kleine dierbare objecten

 

Meer informatie over de watersnood

Stap 3:
Voorbeelden drijvend museum

 

Groep 7-8

Boek: Alleen beer mocht mee van Vivian den Hollander
Les: De leerlingen vertalen de veranderingen in het leven van de hoofdpersoon in een tweeluik van silhouetten.

Klik hier voor de les

Stap 1:
Het kamp waar Trudi heeft gezeten

 

Stap 3:
Voorkant van het boek Alleen beer mocht mee

 

Tips om silhouetten te tekenen

Musea

Wil je deze lessen combineren met een museumbezoek? Bekijk hier welke musea goed aansluiten bij de thema’s uit de lessen.

Meer lessen

Smaken deze lessen naar meer? Kijk op www.kunstgebouw.nl/inspiratie voor meer inspirerende lessen.

Credits

De lessen zijn in opdracht van Kunstgebouw gemaakt door Leontien Apekrom. De illustraties bij de lessen zijn gemaakt door Annelies Suyker. De historische foto’s zijn van het Nationaal Archief.