Lessenserie ‘Verdrinkend Land’
Erfgoedproject voor groep 7 en 8
In de lessenserie Verdrinkend Land ontdekken leerlingen uit groep 7 en 8 waarom de Duitsers in 1944-1945 op Goeree-Overflakkee delen bouwland onder water hebben gezet en welke gevolgen dit had. Centraal staan de foto’s van de inundatie op het eiland die in 1944-1945 illegaal gemaakt zijn door Johannes Boomsma en Johannes de Man.
Illegale foto’s
De heren Boomsma en De Man hadden een vergunning om het geïnundeerde gebied in te mogen, waardoor zij de kans kregen illegaal foto’s te maken van de ondergelopen dorpen. Foto’s maken van het geïnundeerde gebied was namelijk streng verboden! Johannes Boomsma was ploegcommandant van de transportcolonne van het Nederlandse Rode Kruis en Johannes de Man had een winkeltje in Dirksland. Duitse soldaten kwamen bij hem in de winkel om de fotorolletjes te laten ontwikkelen en af te drukken. De Man maakte in het geheim dubbele afdrukken.
Inhoud van de lessen
Land kan om verschillende redenen onder water gezet worden. Aan de hand van afbeeldingen van twee kunstprojecten worden in les 1 de redenen voor onderwaterzetting verkend. Een animatiefilm en foto’s de heren Boomsma en De Man vormen de basis van les 2. In deze les leren de leerlingen ook meer over fotograferen toen en nu. In les 3 volgen de leerlingen een fietsroute met opdrachten door hun eigen dorp. Op basis van oude foto’s van de inundatie maken ze nieuwe foto’s van het landschap zoals ze dat nu aantreffen. In les 4 verwerken de leerlingen alles wat ze hebben geleerd en beleefd in woord en beeld. Ze maken een drieluik met daarin een foto uit 1944-1945, de zelfgemaakte foto, en een gedicht.
Ga direct naar het lespakket ‘Verdrinkend Land’
De lessenserie – inclusief handleiding, fietsroutes en animatiefilm – is door Kunstgebouw gemaakt in opdracht van de Stichting WO2GO.